SPRAWY z art. 8a przed NSA stan na 17-12-2019 r.
NSA w ustnych uzasadnieniach wskazywał, że Decyzje, a w ślad za nimi niektóre orzeczenia WSA, nie były właściwie uzasadnione w zakresie spełniania przesz osobę przesłanek ustawowych tj. pełnienia służby krótko do 31-07-1990 oraz rzetelnie po 21-09-1989 r. W większości tych spraw NSA był przekonany, że ww. okresy służby sprzed 1990 r. mogą być uwzględnione jako krótkotrwałe, a odmowa nie może być ograniczona do matematycznego obliczenia stosunku czasu służby czy podania niezbyt adekwatnych w danej sprawie synonimów typu „przez chwilę, przelotnie itp.” . Podkreślano, że każda sprawa powinna być oceniana indywidualnie, także w kontekście wykonywanych zadań czy sposobu zakończenia służby np. z powodu utraty możliwości jej dalszego pełnienia ze względu na utratę zdrowia w związku ze służbą. Rzetelność, to zdaniem NSA, wykonywanie zadań dobrze – b. dodrze ( osoba wyróżniana, awansowana, ze zwiększanym dodatkiem) ale nie muszą to być wybitne osiągnięcia, jak w decyzjach wskazywało MSWiA. Podkreślono, że spełnienie obu przesłanek powinno prowadzić do uznania sprawy za szczególnie uzasadniony przypadek, o którym mowa w tym artykule i nie jest niezbędne pełnienie służby ze szczególnym narażeniem życia i zdrowia (ponad zagrożenia z racji pełnienia samej służby). Wystąpienie takich zdarzeń tylko dodatkowo przemawia na korzyść wnioskującego. Omawiając poszczególne wyroki wskazywano na nieprecyzyjność ww. przepisu ustawy ale podkreślano, że uznaniowość w administracji nie jest nieograniczona. Sprawy były rozpatrywane przez trzy różne składy sędziowskie.
Co dalej?- Akta po sporządzeniu pisemnych uzasadnień powrócą do Ministra i od tego czasu będą biegły terminy administracyjne. Organ wydając nową decyzję co prawda powinien uwzględnić wskazania zawarte w uzasadnieniu wyroku ale trudno przewidzieć jakie i kiedy będą rozstrzygnięcia Ministra, bo samych przypadków służby tylko do roku jest ponad 1,5 tysiąca. Więcej danych zawierać będą pisemne uzasadnienia poszczególnych wyroków, jeszcze nie wiadomo czy będą przeważać tam sformowania jednoznaczne czy bardziej ogólne. Jeśli w przyszłości ktoś chciałby skarżyć bezczynność lub przewlekłość postępowania administracyjnego to należy wcześniej wystąpić z ponagleniem o którym mowa w art. 37 kpa.
Opracował Andrzej Adamczyk dnia 17-12-2019 r. w oparciu o ustne uzasadnienia ww. wyroków.